Com parla la televisió? » El llenguatge de la càmera

El llenguatge de la càmera

 
Publicitat
  • Foto: Què vols explicar amb la càmera? Què vols explicar amb la càmera?
    Què vols explicar amb la càmera?

    Explicar una història amb imatges és molt semblant a fer-ho amb paraules, per tant, abans d'anar a fer la gravació pensa't bé què vols explicar: valora quins seran els objectes, personatges, o situacions que vols potenciar en la teva narració. Et serà molt útil respondre les "cinc W" (Who? What? Where? When? Why?) i un cop hagis preparat el Guió, ja sigui tècnic o literari, dibuixar-ne un storyboard.

  • Video: Què és el més important d'una imatge? Que es vegi bé! Què és el més important d'una imatge? Que es vegi bé!
    Què és el més important d'una imatge? Que es vegi bé!

    Una imatge és la visualització d'allò que capta l'objectiu. D'entrada, el més important d'una imatge és que es vegi bé, que estigui ben enfocada. Per aconseguir-ho disposes de lents diferents (com ara teleobjectius i grans angulars) segons l'efecte que vulguis obtenir. Per exemple, si has de fer una entrevista, situa't prop de l'entrevistat i grava'l amb un gran angular, així evitaràs que la imatge et vibri; si fas servir un teleobjectiu per gravar un objecte allunyat i vols tenir la seguretat que la imatge no ballarà ni vibrarà, et farà falta un trípode.

  • Video: Defectes de visió Defectes de visió
    Defectes de visió

    Les càmeres, malgrat que l'òptica sigui perfecta, no capten les imatges igual que ho fa l'ull humà, que les va rectificant automàticament sobre la marxa. Així, per exemple, si t'han de fer una entrevista a la tele, no et posis camises de ratlletes ni et situïs davant d'una persiana: en els dos casos es produiria l'anomenat efecte moaré . Tampoc acostis la càmera excessivament a un objecte perquè els laterals de la imatge t'apareixeran corbats.

    En aquest clip podeu veure l'efecte moaré que provoca la camisa del periodista que s’ha prestat a posar-se davant la càmera per demostrar-ho.

  • Video: La càmera s'acosta i s'allunya o només ho fa veure? La càmera s'acosta i s'allunya o només ho fa veure?
    La càmera s'acosta i s'allunya o només ho fa veure?

    Depèn. Si estàs fent un tràveling hauràs de moure la càmera, però si fas servir un zoom, només ho faràs veure. El zoom és un tipus d'objectiu que permet variar la distància focal de forma contínua, de manera que ens permet fer l'efecte que ens acostem a l'objecte gravat (zoom-in) o que ens n'allunyem (zoom-out). Tingues present, però, que el zoom serveix per enquadrar un objecte, no pas per acostar-lo o allunyar-lo. Només en donem la sensació. Per això, del zoom també se'n diu “tràveling òptic”. Però si el que vols és acostar-te o allunyar-te d'un objecte, fes-ho de veritat mitjançant un tràveling: el resultat serà molt més real.

  • Video: Moviments de càmera Moviments de càmera
    Moviments de càmera

    Els tràvelings i les panoràmiques (conegudes com a “pans”) És el moviment de la càmera sobre els seus eixos vertical i horitzontal. La "pan" vertical gira sobre l'eix horitzontal: de dalt a baix o de baix a dalt. La "pan" horitzontal gira sobre l'eix vertical: d'esquerra a dreta o de dreta a esquerra. El tràveling, tècnica de filmació que consisteix a desplaçar la càmera, muntada sobre un suport mòbil. Consisteix a moure la càmera endavant o endarrere seguint el seu eix visual, o bé paral·lelament a un objecte que es mou. El moviment panoràmic consisteix a fer girar la càmera sobre el seu eix vertical (pan left i pan right) o el seu eix horitzontal (pan-up i pan-down; de fet, en anglès, en comptes de pan-up i pan-down solen dir “tilt-up” i “tilt-down”) .

  • Video: Posicions de la càmera Posicions de la càmera
    Posicions de la càmera

    Quan vols gravar un objecte (o una persona) tens quatre maneres bàsiques de col·locar la càmera: frontalment, lateralment, en picat i en contrapicat. Segons la que triïs, obtindràs un tipus de pla o un altre. Cada tipus de pla crea en l'espectador una percepció diferent de l'objecte gravat, i n'hi ha de diversos tipus. Els enquadraments es classifiquen basant-se en les proporcions del cos humà.

  • Video: D'aire, ni poc ni massa D'aire, ni poc ni massa
    D'aire, ni poc ni massa

    L'enquadrament és la selecció que fem dels objectes o les persones que volem gravar i la manera com els situem dins de l'escena. En general convé buscar un equilibri en el marge que deixem al seu voltant: ni massa poc perquè l'objecte no quedi ofegat, ni massa ampli perquè no sembli perdut a l'espai. D'aquest marge en solem dir aire. Quan enquadris una persona de perfil, deixa més aire entre ella i el marge cap on està mirant; quan enquadris un objecte en moviment, per exemple un cotxe de carreres, l'aire ha de quedar entre l'objecte i el marge cap on es dirigeix. També, quan captis la imatge d'un objecte en moviment, deixa que aquest entri des de fora de quadre i surti per l'altra banda. (Això et serà molt útil a l'hora d'editar.)

  • Video: Decidir-se per un pla o per un altre, a vegades no és fàcil! Decidir-se per un pla o per un altre, a vegades no és fàcil!
    Decidir-se per un pla o per un altre, a vegades no és fàcil!

    Cal que pensis quin efecte vols que tinguin les imatges sobre l'espectador abans de triar un pla o un altre. De plans, n'hi ha de diversos tipus, des dels primeríssims plans fins als grans plans generals, passant pels plans picats i contrapicats, plans laterals i frontals… i cadascun té el seus usos i transmet sensacions pròpies.

  • Video: Efectes de càmera Efectes de càmera
    Efectes de càmera

    Hi ha ocasions en què volem obtenir un altre tipus d'efecte (com ara acostar-nos o allunyar-nos d'un objecte, gravar-lo des de diversos angles o amb la càmera inclinada o de cap per avall o, fins i tot, fer-lo trontollar com si, per exemple, ens hi acostéssim caminant). Aquests efectes es poden aconseguir mitjançant diferents maneres de subjectar o de moure una càmera per obtenir l'efecte desitjat: amb steadicam, càmera a mà (handycam), travada amb un cordó lligat al peu (càmera a peu), damunt d'un monopatí, d'un carretó de supermercat, d'un dolly,.. i cadascuna d'aquestes maneres de fer servir la càmera produeix efectes i sensacions diferents.

  • Video: Estar fora de quadre Estar fora de quadre
    Estar fora de quadre

    Encara que un objecte o una persona no es vegi a la pantalla, no vol dir que no hi sigui present d'una manera indirecta. Pot ser tan important el que veiem en l'enquadrament com el que hi ha a fora. Els objectes o persones situats fora de quadre es poden fer presents bé a través del so (els sentim), bé a través de les actituds i reaccions dels personatges que sí que estan en quadre

  • Video: Compte amb els salts d'eix! Compte amb els salts d'eix!
    Compte amb els salts d'eix!

    El salt d'eix es produeix quan canviem la posició de la càmera respecte a la persona, l'acció o l'objecte que estem gravant. Si, per exemple, graves mitja part d'un partit de futbol des de la tribuna i l'altra meitat des de la grada frontal a aquesta tribuna, semblarà que els equips no hagin canviat de camp en tot el partit. El salt d'eix és un defecte visual molest si no s'espera, però també pot ser una forma de llenguatge volguda pel realitzador del programa, com en aquest cas.

  • Foto: Gravació sobre rodes Gravació sobre rodes
    Gravació sobre rodes

    Quan els professionals volen fer un tràveling en un plató de televisió utilitzen un trípode sobre rodes anomenat dolly, que també pot circular sobre vies. Però es poden fer tràvelings amb trucs més senzills: situant l'operador de càmera dins d'un carretó de supermercat o damunt d'un monopatí…

  • Video: Ràcord: no el perdéssim mai! Ràcord: no el perdéssim mai!
    Ràcord: no el perdéssim mai!

    El ràcord és la coherència visual entre dos plans consecutius, de manera que no hi hagi diferencies o "salts" de il·luminació, de so, de temps atmosfèric, de l'aspecte o dels canvis de roba dels actors. Una falta de raccord és el cas del personatge que va amb ulleres i en el pla següent el veiem sense.

Publicitat