Les xifres de La Marató

9.550.109 d'euros per investigar en el tractament de les malalties neurodegeneratives

La xifra definitiva recaptada se sabrà el 31 de març del 2014, quan es tanqui definitivament l'edició. La Marató d'aquest any ha estat un rècord total de participació: s'hi han fet més de 2.000 activitats organitzades per iniciativa ciutadana.

La Marató de TV3 va celebrar aquest diumenge 22 anys amb un gran èxit de participació social i de recaptació, situada en 9.550.109 euros. La xifra és provisional, ja que s'anirà incrementant fins al 31 de març del 2014, dia en què es farà el tancament definitiu d'aquesta edició. L'èxit d'aquesta edició de "La Marató" ho va ser també en l'audiència del programa, que, amb 919 minuts d'emissió, va passar del 20% de mitjana de quota global. Amb les més de quinze hores d'emissió de diumenge, ja són 301 hores de televisió en directe, en què ha combinat divulgació científica, sensibilització i entreteniment per acostar els espectadors a les malalties tractades.

Des de les 10 del matí i fins a la 1.19 de la matinada, Núria Solé i Roger de Gràcia van conduir un espai que va desplegar la seva fórmula única, ideada fa 22 anys, per estimular la solidaritat i la mobilització ciutadana. Les històries de persones que tenen malalties neurodegeneratives, la divulgació científica a través dels metges i els recursos visuals, i una gran dosi d'activitats a l'exterior i d'espectacle, van ser els ingredients que van omplir les 15 hores llargues de programa en directe, que va tenir 459.000 espectadors de mitjana, una quota global del 21,1% i una audiència acumulada de més de tres milions de persones.

Més mobilització ciutadana que mai
La ciutadania, gran protagonista de La Marató de TV3, s'ha implicat més que mai en aquesta edició: s'han organitzat més de 2.000 actes populars, una xifra encara no definitiva --la Fundació continua registrant actes populars-- i que manté el nivell de participació de l'edició de l'any passat. Al llarg de la jornada, el programa de TV3 va connectar amb una trentena d'aquestes activitats, que van donar testimoni de l'entusiasme dels ciutadans.

92.302 donatius telefònics rebuts diumenge
Durant la jornada, el telèfon 905 11 50 50 va registrar un total de 92.302 donatius telefònics, que van ser atesos pels 2.400 voluntaris que es van desplaçar a les quatre seus telefòniques: Fira de Barcelona, Universitat de Lleida, Port  de Tarragona i Auditoria de Girona.

La Marató a internet i les xarxes socials
El programa es va seguir intensament a través del web de La Marató, on es va oferir abundant material audiovisual i notícies durant més de quinze hores ininterrompudes. La pàgina va registrar un total de 215.465 pàgines vistes i 58.111 visitants únics durant tot el dia.

A les xarxes socials, La Marató ha estat també molt viva: 3.110 nous seguidors es van sumar a la pàgina de La Marató a Facebook durant l'emissió. La pàgina del programa a la xarxa social suma actualment 183.193 usuaris. En 24 hores, es van fer 28.748 piulades sobre La Marató, amb l'etiqueta #MaratóTV3. I durant l'emissió del programa, aquesta etiqueta va ser "trending topic" a Espanya. A més, 2.864 nous usuaris es van sumar al llarg de les quinze hores de programa al Twitter de La Marató i ara n'hi ha ja 39.220.

Destinació dels fons recaptats
La inversió en recerca dels fons recaptats per La Marató permetrà disposar de nous avenços en l'àmbit de la investigació i tractament de les malalties neurodegeneratives. En els pròxims anys, la recerca serà decisiva per trobar nous mètodes de prevenció i de diagnòstic.

Al febrer del 2014 la Fundació La Marató de TV3 obrirà una convocatòria pública per a la presentació d'aquests treballs. La data concreta s'anunciarà a través dels mitjans de comunicació i del web www.tv3.cat/marato.

Al tancament de l'edició d'aquest any, el president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i de la Fundació La Marató, Brauli Duart, ha destacat que els mitjans públics de Catalunya promoguin una actuació com La Marató: "TV3 i Catalunya Ràdio tenen com a funció bàsica informar i entretenir, i nosaltres hem volgut anar més enllà: des de fa 22 anys hem aportat el valor afegit vinculat a La Marató". En aquest balanç, Duart ha detallat un aspecte d'aquest valor afegit: "La gran tasca de sensibilització que fa La Marató, que és una tasca tan important com la de recaptar". També ha remarcat "l'alt nivell solidari dels ciutadans de Catalunya, un dels països més solidaris del món. Això és un orgull de país. Aquest alt nivell solidari s'ha concretat, després de 22 anys, en 129 milions d'euros recaptats, 636 projectes finançats amb aquests diners i 3.400 investigacions fetes".

Per la seva part, la directora de la Fundació de La Marató, Carme Basté, ha valorat l'impacte de la jornada: "La mobilització ciutadana --ha dit-- ha estat, novament, un dels eixos essencials de La Marató. Tot i que  el nombre d'activitats és similar al de l'edició passada, hem observat com s'ha produït una millora qualitativa d'aquestes, són més elaborades, més imaginatives  i cada cop més arrelades en el territori i en la gent".

També ha analitzat el sentit social de La Marató: "La Marató funciona com a estímul del teixit social. Hem constatat com aquestes activitats han augmentat la seva capacitat de recaptació i, a més, incideix directament en el coneixement que la població té sobre les malalties tractades. Fa una funció divulgativa molt eficaç en el coneixement sobre la salut i la qualitat de vida. A través de La Marató els catalans saben més sobre salut, empatitzen amb els malalts i les seves famílies i es fan coresponsables de la necessitat de recerca. Si bé aquesta funció de divulgació i sensibilització social es dirigeix al conjunt de la societat, per als joves representa una eina fonamental en la seva formació."

La Marató va tenir una audiència acumulada superior als tres milions de persones, en quinze hores d'emissió
Un total de 3.043.000 persones van veure el programa en algun moment, al llarg de les 15 hores i 19 minuts d'emissió. El programa va tenir 459.000 espectadors de mitjana, amb una quota global del 21,1%. El moment de màxima audiència de "La Marató" va ser a les 22.22, amb 829.000 espectadors i el 22,8% de quota. "La Marató" va liderar la jornada, amb la primera posició del rànquing a les franges de matí, tarda i nit.
Anar al contingut