Fitxa reportatge

Una altra escola

18/09/2016 | Societat | Catalunya

 
 

 
 
CSS/Javascript Deshabilitat.
Play

Telenotícies: Una altra escola

5620064

Una escola pública de Ripollet, un col.legi dels Jesuïtes a Raimat, un institut públic de Terrassa i un centre concertat de Barcelona. Quatre centres i un objectiu: la renovació pedagògica.

//

Play

Infants, no alumnes. "Una altra escola", a "30 minuts"

5619439

Tractar als nens i nenes com a infants i no com alumnes. Visitem quatre centres catalans que aposten per un model pedagògic innovador, com el que ja s'aplica a Finlàndia. L'objectiu, que l'aprenentatge tingui més sentit. Com ho fan? "Una altra escola", diumenge, a les 21.55, "30 minuts".

//

Play

Tornem a classe, fugim de la rutina. "Una altra escola", a "30 minuts"

5619365

Estem a punt de tornar a les aules. Ha envellit, l'escola? Alumnes i professors es queixen de les rutines. "Una altra escola" ens mostra la feina de quatre centres on s'hi fa front amb mètodes pedagògics innovadors. Aprendre fent. Diumenge, a les 21.55, a "30 minuts", "Una altra escola".

//

CSS/Javascript Deshabilitat.
03

03

http://www.tv3.cat/multimedia/jpg/5/8/1473947084785.jpg

Una escola pública de Ripollet amb un projecte educatiu basat en la confiança absoluta en el desig i la capacitat del nen per aprendre mitjançant el joc espontani. 
Un col·legi dels Jesuïtes a Raimat, Lleida, que ha començat a renovar gradualment i profundament algunes aules, en què l'alumne passa a ser el centre del procés d'aprendre, fent i no escoltant. 
Un institut públic de Terrassa qualificat d'alta complexitat per un entorn social de pobresa i immigració i que aplica metodologies avançades perquè els adolescents siguin agents actius en el barri. 
I un centre concertat del districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona, un referent mundial per la renovació del seu sistema pedagògic des de fa vint anys a partir de les múltiples intel·ligències dels alumnes.
Aquests són els protagonistes del reportatge "Una altra escola. ". Centres innovadors amb bases pedagògiques diverses, però que tenen en comú trencar amb la concepció tradicional de l'escola com a transmissora de coneixements que es memoritzen i es reprodueixen. En canvi, la nova missió és desenvolupar competències per a la vida, un objectiu previst en les lleis d'educació, però que es desnaturalitza en els programes encaixonats en les velles assignatures. "Els fets s'han de memoritzar, els conceptes s'han d'entendre, les habilitats s'han de practicar i les actituds i els valors s'han de viure; i, per tant, les estratègies d'aprenentatge per a cada un d'aquests temes ha de ser diferent", diu Eduard Vallory, director del projecte "Escola Nova 21".
Aquest projecte intenta, per primera vegada, aglutinar iniciatives fins ara disperses perquè siguin la llavor d'un canvi profund de tot el sistema educatiu. L'impulsen el Centre UNESCO, la Fundació Bofill, la Universitat Oberta de Catalunya i La Caixa. S'ha batejat amb el nom d'"Escola Nova 21", recordant el moviment escolar que van desenvolupar les institucions catalanes (Mancomunitat, Diputació i Ajuntament de Barcelona, Generalitat republicana...) fa un segle i que va truncar la dictadura franquista.
S'han triat 26 escoles com a protagonistes del reportatge, perquè ajudin unes altres dues-centes a renovar les seves pràctiques pedagògiques i la formació del seu professorat. No és fàcil: cal transformar les concepcions, les metodologies, els espais i els rols del mestre i de l'alumne. "Nosaltres estem ensenyant d'una manera que no hem après. A mi no em van ensenyar així", diu un professor de Terrassa. I la directora afegeix: "Estem lluitant, de vegades, contra un tsunami: ens envien el professorat que no necessitem, ens envien les taules que no necessitem, els espais... Ha de canviar tot el món educatiu." "Les escoles i les persones que volen fer les coses diferents, de vegades, són qüestionades abans que comencin a fer el primer pas. Som conscients que som un col·lectiu encara minoritari i que som molt mirats amb lupa i molt qüestionats", assegura la directora de Ripollet.
"Escola Nova 21" té una durada prevista de tres anys. Després, la pilota quedarà a la teulada de la Generalitat. "No aspirem a menys del que té el sistema públic d'educació de Finlàndia, on hi ha escoles públiques autònomes, amb projectes educatius propis, amb capacitat de seleccionar el professorat en base a aquest projecte educatiu. I en un marc en què tot infant té garantit que, vagi on vagi, podrà gaudir d'un aprenentatge rellevant i amb sentit", diu Vallory.  
       

      Comentaris (0)

       
       

      Dóna'ns la teva opinió

      Hola de nou
       

      Et recordem que el missatge passarà un procés de moderació prèvia.
      Per més informació, consulta les normes d'ús.
      Si vols contactar amb nosaltres, fes-ho a través del servei d'Atenció a l'Audiència.

      Encara no has escrit cap comentari!

      Dona'ns la teva opinió

      Per afegir comentaris al web has d'estar registrat.

      Una escola pública de Ripollet, un col.legi dels Jesuïtes a Raimat, un institut públic de Terrassa i un centre concertat de Barcelona. Quatre centres i un objectiu: la renovació pedagògica.


      Un reportatge de: Ramon Anglès - Sara Segarra
      Imatge: Carles de la Encarnación
      Imatge addicional: Enric Miró - Txus Navarro
      Producció: Jessica Montaner
      Muntatge: Moisès Casanovas
      Muntatge musical: David Bustamante
      Postproducció de so: Enric Casanovas

       
       
       
       
       

       

       

       

       
      Televisió de Catalunya
      Televisió de Catalunya, S.A.