Fitxa reportatge

El frau del dièsel

06/03/2016 | Salut | Alemanya

 
 

 
 
CSS/Javascript Deshabilitat.
Play

Actualitat: El frau del dièsel

5587786

Quin futur li espera al vehicle dièsel? Acabarà expulsat de les ciutats?

//

Play

"El frau del dièsel" a "30 Minuts"

5587597

El cas Volkswagen ha destapat el frau de les emissions dels motors dièsel. D'altres marques, també afectades. Quines són les conseqüències per la salut?

//

Play

30Minuts_6032016_NEXT_L'escàndol del dièsel

5586276

El cas Volkswagen ha destapat el frau de les emissions dels motors dièsel. El gegant de l'automoció europea va optar per manipular el software dels seus cotxes per complir amb una normativa de contaminació cada cop més estricta. Quan surten a la carretera les emissions dels seus vehicles es disparen.

//

CSS/Javascript Deshabilitat.
L'escàndol del dièsel

L'escàndol del dièsel

http://www.tv3.cat/multimedia/gif/5/0/1456491900605.gif

El cas Volkswagen ha destapat el frau de les emissions dels motors dièsel. El gegant de l'automoció europea va optar per manipular el software dels seus cotxes per complir amb una normativa de contaminació cada cop més estricta. Quan surten a la carretera les emissions dels seus vehicles es disparen.
            L'escàndol no afecta només al líder europeu en vendes. Les altres marques europees, per carretera, també emeten molts més contaminants. Així ho demostra Axel Friedrich, un químic que havia treballat al Ministeri de Medi Ambient alemany. Està fent proves i els seus resultats demostren que altres marques com Renault, Opel, Mercedes o Fiat també fan cotxes bruts. Davant d'aquesta situació, la Unió Europea es trobava entre l'espasa i la paret. Si feia complir la normativa, la indústria amenaçava amb acomiadaments. Per això el Parlament, en una votació força ajustada, ha relaxat els límits i ha permès que els cotxes, quan s'homologuin en conducció real, contaminin més del doble.
            Per a les ciutats europees, on la majoria de vehicles que circulen són gasoil, el dièsel és un gran problema. La contaminació de l'aire prové majoritàriament d'aquest combustible. Cada any a Barcelona moren de forma prematura 3.500 persones, principalment per problemes càrdio-respiratoris. Però els efectes van més lluny. Així ho demostren els estudis del Creal, el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental, amb seu a Barcelona. En uns estudis pioners a tot el món, el Creal demostra que la contaminació de l'aire té efectes cognitius sobre els nens. Els seus cervells triguen més temps a desenvolupar-se i el rendiment a l'aula baixa, si el dia és contaminat. Al 2012 l'OMS ja va classificar els gasos dièsel com cancerígens. Per nombre de persones, la contaminació de l'aire, és el segon factor més important de càncer de pulmó, just al darrera del tabac.
            Donat que amb el permís de la Unió Europea els cotxes de gasoil continuaran sent bruts, les ciutats que superen els llindars de qualitat de l'aire probablement no els quedarà més remei que reduir el trànsit. A Alemanya, a la capital Berlín, es va introduir al 2008 una zona de protecció ambiental que restringeix l'accés als dièsel vells. Però amb això ja veuen que no hi ha prou. A Barcelona, on cada dia entren i surten més d'1 milió de cotxes, els experts calculen que s'hauria de reduir la xifra en un 20%. És un objectiu molt ambiciós, que si es vol aplicar exigirà un canvi radical en el model de la mobilitat. El gran problema per a molts conductors és que el transport públic a hores d'ara no és una opció, és lent i no arriba a tot arreu.
            Quin futur li espera al vehicle dièsel? Acabarà expulsat de les ciutats?

 
 

 
       

      Comentaris (0)

       
       

      Dóna'ns la teva opinió

      Hola de nou
       

      Et recordem que el missatge passarà un procés de moderació prèvia.
      Per més informació, consulta les normes d'ús.
      Si vols contactar amb nosaltres, fes-ho a través del servei d'Atenció a l'Audiència.

      Encara no has escrit cap comentari!

      Dona'ns la teva opinió

      Per afegir comentaris al web has d'estar registrat.

      El cas Volkswagen ha destapat el frau de les emissions dels motors dièsel. El gegant de l'automoció europea va optar per manipular el software dels seus cotxes per complir amb una normativa de contaminació cada cop més estricta. Quan surten a la carretera les emissions dels seus vehicles es disparen.


      Un reportatge de:
      Jordi Regàs, Sara Segarra

      Imatge:
      Txus Navarro, Enric Miró i Carles de la Encarnación

      Muntatge:
      Moisès Casanova

      Producció:
      Queca Montaner

       
       
       
       
       

       

       

       

       
      Televisió de Catalunya
      Televisió de Catalunya, S.A.