Fitxa reportatge

Videojocs, la seducció imparable

08/03/2015 | Societat | Suïssa

 
 

 
 
CSS/Javascript Deshabilitat.
Play

"Videojocs, la seducció imparable" a "30Minuts"

5475457

La indústria del videojoc ja supera amb escreix la cinematogràfica i la musical. Quin és el secret del seu èxit? Qui i què hi ha darrere dels videojocs?

02/03/2015

CSS/Javascript Deshabilitat.
Videojocs

Videojocs

http://www.tv3.cat/multimedia/jpg/9/6/1425304609769.jpg

Els videojocs s'han convertit, sovint, en factor de tensió en el si de les famílies, perquè se'ls fa responsables, en part, del fracàs escolar. Però aquesta indústria ha esdevingut líder mundial en la generació de productes culturals. Telèfons, ordinadors, internet, consoles..., no se n'escapa res. Quina és la recepta del seu èxit? I si deixem de demonitzar els videojocs amb l'argument que formen un univers de creativitat sorprenent?

El reportatge "Videojocs, la seducció imparable", una producció de la Ràdiotelevisió Suïssa, investiga la qüestió des del darrere de les pantalles.

Ara mateix, els videojocs són els productes culturals més venuts al món. El 2013, el mercat mundial del videojoc, incloent-hi els equips, va generar 45.000 milions d'euros. Tres vegades més que no pas el cinema. Potser és hora de canviar la imatge antiquada i plena de prejudicis que encara té aquest mercat, sobretot si tenim en compte que, actualment, el principal públic consumidor sobrepassa els 30 anys. Ja no són només un "joc de nens". Una part d'aquest èxit es basa en uns grafismes cada vegada més reals que posen en escena una fantasia heroica, mons onírics que també empenyen a reflexionar: universos de llibertat en què es pot fer de tot, tot allò que en la vida real està prohibit. Es tracta de captar l'atenció del jugador, de seduir-lo.

El reportatge arrenca amb la preocupació de les famílies per l'addicció que creen en els adolescents, s'interroga pels aspectes psicològics i fa una anàlisi a fons dels continguts, en què la violència desacomplexada sol tenir un rol molt important. Com procurar que les seqüències de certs videojocs no traspassin les línies vermelles de la violació dels drets humans? Els autors del reportatge viatgen fins a Mont-real, al Canadà, seu de les principals firmes dels videojocs més consumits a tot el món. I aborda la seva aplicació educativa. L'explosió mundial dels videojocs alimenta un fenomen que s'estén de manera exponencial: la "ludificació" de la nostra societat. Es tracta de traslladar els mecanismes del joc a situacions reals d'aprenentatge, de treball, de teràpia.

Conscients d'aquest fenomen, científics i investigadors en neurociència estudien les capacitats cerebrals desenvolupades pels jugadors reals. Utilitzat de manera adequada, el videojoc podria intervenir en el desenvolupament intel·lectual.
       

      La indústria del videojoc ja supera amb escreix la cinematogràfica i la musical. Quin és el secret del seu èxit? Qui i què hi ha darrere dels videojocs?


      Un reportatge de: Patrick Leger i Jean-Daniel Bohnenblust
      Una producció de: RTS - Temps Present

      Sense drets d'emissio per internet
       
       
       
       
       

       

       

       

       
      Televisió de Catalunya
      Televisió de Catalunya, S.A.